Formation of the Railway Workers’ Neighborhood in Riobamba: Historical Background, Workers’ Representation, and Its Integration into the Dynamics of the City (1924–1958)
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17229387Keywords:
Railway Neighborhood, working-class neighborhood, Riobamba, Railway Company, cultural heritage, neighborhood identity, railway brotherhood, lodging houseAbstract
The article analyzes the historical development of the Railway Neighborhood of Riobamba from 1924 to the mid- 20th century, highlighting its significance as an urban and social heritage site. This neighborhood emerged in response to the housing needs of railway workers within the context of the economic and urban growth triggered by the arrival of the train to the city. The text focuses on three key events: the arrival of the train in 1924, the opening of the station in 1925, and the relocation of railway offices in 1938. These milestones marked the beginning of an organized working-class territorial occupation, with lodging houses, workshops, offices, and a planned neighborhood for railway employees. The study traces the neighborhood’s tentative location, the importance of the Railway Brotherhood, and the working conditions that justified its existence, as well as its later expansion and transformation. It also examines the social and urban changes that led to the creation of a new residential area in 1956, which, although still linked to the railway, lost the original neighborhood’s working class character. Finally, the article concludes that the 1938 Railway Neighborhood represents an early example of working-class urban planning in Riobamba, with a strong collective identity and historical value that should be acknowledged and protected as part of the city’s cultural heritage.
Downloads
References
Archivos consultados
Archivo Metropolitano de Historia de Quito, Quito, Ecuador.
Archivo Municipal del Gobierno Autónomo Descentralizado Municipal de Riobamba, Riobamba, Ecuador.
Archivo Histórico Nacional Zonal de Alausí, Alausí, Ecuador.
Documentos citados
(1924, 25 de junio). Ciudadela Borja. Los Andes.
(1945). Plan Regulador de Quito 1942-1945. [Documento de archivo histórico]. Archivo Metropolitano de Historia de Quito, Quito, Ecuador.
(1956, 22 de noviembre). Ordenanza de Lotización y Urbanización de los terrenos de los antiguos Talleres del Ferrocarril del Sur. Ordenanzas. [Documento de archivo histórico]. Archivo Municipal del Gobierno Autónomo Descentralizado Municipal de Riobamba, Riobamba, Ecuador.
Bibliografía
Ati, M. (2022). Registro del Patrimonio Cultural Inmaterial de los subámbitos “Oficios tradicionales” y “Técnicas artesanales tradicionales” ligadas a la memoria ferroviaria del cantón Riobamba. [Tesis de grado, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo].
Repositorio académico-Escuela Superior Politécnica de Chimborazo.
https://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/17043
Cepeda, F. (2003). Riobamba en el primer cuarto del siglo XX: Ferrocarril, transformación urbana y prácticas cotidianas. [Tesis de maestría, Universidad Andina Simón Bolívar] UASBDIGITAL Repositorio Institucional del Organismo de la Comunidad Andina, CAN. https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/2355/1/T0205-MELA-Cepeda-Riobamba.pdf
Cepeda, F. (2018). Riobamba: Ciudad y Representación. Imprenta Mariscal.
Concejo Municipal de Riobamba. (1925). Revista Municipal 1925. Biblioteca Municipal de Riobamba, Riobamba.
Concejo Municipal de Riobamba. (1926). Revista Municipal 1926. Biblioteca Municipal de Riobamba, Riobamba.
Concejo Municipal de Riobamba. (1938). Revista Municipal 1938 – 1939. Biblioteca Municipal de Riobamba, Riobamba.
Concejo Municipal de Riobamba. (1950). Revista Municipal 1950. Biblioteca Municipal de Riobamba, Riobamba.
del Pino, I. (2013). Arquitectura Ferroviaria en los Andes del Ecuador. Consejo Nacional de Cultura.
Espinosa, M. (2003). Mestizaje, cholificación y blanqueamiento en Quito primera mitad del siglo XX. ABYA-YALA. http://hdl.handle.net/10644/224
Kingman, E. (2006). La ciudad y los otros Quito 1860– 1940: Higienismo, ornato y policía. FLACSO Ecuador: Universitat Rovira i Virgili. https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/100133-opac
Ortiz, C. (2015). Un día como hoy en la Historia de Riobamba. Casa de la Cultura Ecuatoriana Núcleo Chimborazo.
Rivas, L. (1933). Asamblea de delegados de la Hermandad Ferroviaria del Ecuador, verificada en Quito el 8 de enero de 1933. Nariz del Diablo, 5-17. https://repositorio.bne.gob.ec/xmlui/bitstream/handle/34000/1366/FR1-S-Ferrocarril-NDD-V11-N83-1933.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tapia, V. (2015). ¿De qué hablamos cuando hablamos de Barrio? Trayectoria del concepto de barrio y apuntes para su problematización. Revista Antropologías del Sur, (3), 121-135. https://doi.org/10.25074/rantros.v2i3.835
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sofía Granizo Arias

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
INPC, Revista del Patrimonio Cultural del Ecuador provee acceso libre a su contenido digital para lectura y descarga, con el propósito de democratizar el conocimiento y la difusión de la investigación. Se permite el acceso y empleo del material siempre y cuando se reconozca a los autores/as, no se lo use comercialmente y se lo comparta con un criterio similar.
Los autores/as conservarán sus derechos de autor; podrán difundir sus artículos en otras obras impresas o digitales, sitios personales o institucionales, dando crédito a su publicación original en esta revista, reconociendo así su trabajo editorial y potenciando su alcance.