The Hatun Puncha of Cotacachi from it’s own oral tradition
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.13870689Keywords:
Intangible cultural heritage, oral tradition, cultural identity, customs and traditions, cultureAbstract
This research developed an exploratory study on the intangible heritage of the “Hatun Puncha” of Cotacachi
based on the oral tradition of the Kichwa communities of the canton, aimed at describing the Hatun Puncha from
the narratives of its custodians. Purpose carried out through the collection and articulation of the mythological
narratives that the community maintains in force about the Hatun Puncha and how such myths materialize in
various acts that make up the cultural manifestation studied. For this, methodologically, an exploratory qualitative
research was carried out, which, through a case study, compiled and processed the narratives of the oral tradition
of the high and low indigenous communities of Cotacachi, about the celebration they carry out of Hatun Puncha.
, seeking to make visible the narratives and concepts of the communities, which allow the preservation of social
memory and intangible heritage, and thereby establish the bases for the understanding and decoding of this
expression of the indigenous world of Cotacachi. For this purpose, the study aimed to collect the stories of the older
taytas who have been part of the Hatun Puncha in previous times, serving as: captains, flute players, ceremony
workers, curators, leaders and councils. All this with the purpose of providing new generations with the discourses
of their own culture for the conservation and strengthening of their intangible heritage.
Downloads
References
Beauregard, G. (2009). La cultura del jaguar. Kuxulkab’, 16(29), 19-29. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco.
Cama, M. y Tito, A. (2017). Sangre para la hambrienta tierra. Resolución de Caso de la comunidad campesina de ccoyo, departamento de Conflictos a través del takanakuy en los Andes del sur. El Cusco-Perú. Dialnet.
Cervone, E. (2000). Tiempo de fiesta; larga vida a la fiesta: Ritual y conflicto étnico en los Andes. En A. Guerrero (Comp.), Etnicidades (pp. 119-146). Flacso.
Cevallos, R., Posso, M., Naranjo, M., Bedón, I. y Soria, R. (2017). La cosmovisión Andina en Cotacachi. Editorial UTN.
Giobellina-Brumana, F. y González, E. (1981). Mito: Rito::Lévi-Strauss: Mary Douglas. Revista Española de Antropología Americana, (11), 245-257.
Durkheim, E. (1993). Las formas elementales de la vida religiosa. Alianza.
Eliade, M. (1954). El mito del eterno retorno: cosmos e historia. Princeton University Press.
Geertz, C. (1999). El sentido común como sistema cultural. En Conocimiento local. Ensayos sobre la interpretación de las culturas (pp. 93-116). Paidós.
Lander, E. (2000). Ciencias sociales: saberes coloniales y eurocéntrico. En E. Lander (Comp.), La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas (pp. 4-23). Clacso.
Kowii, I. (2017). El Tinkuy kichwa: violencia ritual y mecanismo cultural (Tesis de maestría). Universidad Andina Simón Bolívar.
Malinowski, B. (1994). El mito en la psicología primitiva. En Magia, ciencia, religión. Ariel.
Rodríguez, E. (2014). Hatun Puncha: Año Nuevo Kichwa en el Otavalango. https://www.flacsoandes.edu.ec/agora/hatun-puncha-ano-nuevo-kichwa-enel-otavalango
Rosaldo, R. (2000). Cultura y verdad: la reconstrucción del análisis social. Abya-Yala. https://digitalrepository.unm.edu/abya_yala/65
Wibbelsman, M. (2015). Encuentros rituales; la comunidad mítica y moderna de los otavalos (2.a ed.). Abril Trigo.

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 César Gonzalo Alvear Morales

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
INPC, Revista del Patrimonio Cultural del Ecuador provee acceso libre a su contenido digital para lectura y descarga, con el propósito de democratizar el conocimiento y la difusión de la investigación. Se permite el acceso y empleo del material siempre y cuando se reconozca a los autores/as, no se lo use comercialmente y se lo comparta con un criterio similar.
Los autores/as conservarán sus derechos de autor; podrán difundir sus artículos en otras obras impresas o digitales, sitios personales o institucionales, dando crédito a su publicación original en esta revista, reconociendo así su trabajo editorial y potenciando su alcance.